Vijesti 05.02.2025
U subotu 8. veljače, u 19:30, u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu praizvodi se opera Povratak razmetnoga sina Anđelka Igreca – našeg uglednog, ali vrlo samozatajnog skladatelja koji mirno živi i vrijedno radi u svojem svestranom glazbenom laboratoriju na sjeveru Hrvatske.
Rođen je u Njemačkoj (Heidelberg), odrastao u Međimurju (Prelog), školovan u Zagrebu i Beču (filozofija i teologija, te orgulje, improvizacija, kompozicija i dirigiranje), radno je mjesto pronašao u Varaždinu (katedralni orguljaš, zborovođa i Voditelj ureda za crkvenu glazbu Varaždinske biskupije). Premda je dosad privlačio pozornost kao uspješni autor crkvene glazbe, mahom oratorija i misa, sada se odlučio za najzahtjevniju svjetovnu formu – operu. No, prema odabranoj temi koja potječe iz Biblije (Novi zavjet, Evanđelje po Luki), nije se mnogo udaljio od duhovnog nadahnuća. „Evanđeoska prispodoba o odrastanju, traženjima, sazrijevanju, ljudskoj komunikaciji, strahovima, toplini razumijevanja i opraštanja potaknula me da zamolim našeg cijenjenog dramatičara Miru Gavrana da napiše libreto za moju operu.
U vremenu dotad neviđenih iskustava lockdowna tijekom pandemije koronavirusa nastale su prve stranice partiture”, kaže Igrec koji je za redatelja na suradnju pozvao svojega kolegu s Bečkog sveučilišta, Japanca rođenog u Beču, Tara Morikawu. „Taro se s iznimnom pažnjom posvećuje mojoj partituri. Promišlja iste ideje, istražuje moja rješenja i interpretira određena mjesta koja mi zahvaljujući njegovim uvidima često postaju jasnija.” Morikawa je već 2022. na njegov poticaj u istom kazalištu režirao Mozartovu operu Figarov pir, a kao diplomiranom opernom pjevaču i redatelju blisko mu je glazbeno kazalište. „Ovo je, naime, prvi put da režiram novo napisanu operu. Režiju sam prije prvih proba s ansamblom razradio na temelju računalno generirane glazbe koju mi je poslao Anđelko; osjetio sam ne samo lijepu, već i scenski primjenjivu glazbu. Ima dijelova koji su namjerno obojani estetikom ružnoće poput prizora sa svinjama koji sam odlučio prikazati kao nadrealnu noćnu moru”, otkriva nam ovaj austrijski Japanac.
Libretist Miro Gavran zahvalan je na pozivu ne samo skladatelju Anđelku Igrecu, već i nagovaranjima varaždinskih biskupa Valentina Pozaića i Josipa Mrzljaka koji su se uključili u inicijativu. Inače, u poznatoj kratkoj starozavjetnoj prispodobi samo su tri lika: otac i njegova dva sina. „Njima sam za operu morao pridodati i temu ljubavi, te sam usto osmislio sedam likova. Odjednom se sve umnožilo i usložilo kao u kakvom romanu”.
Prema Gavranu svatko je od nas iskusio grijeh, pokajanje, ljubomoru i milosrđe te nadahnjujuću ljubav. U razmetnome sinu vidi alegoriju čovječanstva početkom 21. stoljeća koje se udaljilo od Boga. „Zahvalan sam kolegi književniku Branku Ružiću koji je pomogao doraditi moje stihove, da bolje naliježu na glazbu”.
Operu producira Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu u suradnji s Varaždinskim komornim orkestrom i u koprodukciji s varaždinskim zborom Chorus angelicus koji je 1999. osnovao i od tada ga vodi upravo Igrec, u ovom slučaju i dirigent izvedbe. „Članovi ovoga zbora sada se prvi put susreću sa scenskim pokretima, majstorski svladavaju tu dimenziju izvedbe istodobno brinući o logističkoj, financijskoj i organizacijskoj realizaciji projekta. Njihov nepresušni entuzijazam i nesebična potpora tijekom proteklih 25 godina temelji su na kojima počiva ovaj pothvat.”
Skladatelj je posebnim marom za junake svojega opernog prvijenca birao soliste među ponajboljim hrvatskim pjevačima s međunarodnim ugledom. U ulozi Oca tako nastupa prvak Osječke opere, bas Berislav Puškarić, njegova Mlađega sina tumači hvaljeni mladi tenor Mislav Lucić, a Starijeg sina bariton Matija Meić, a njegovu suprugu Radu Meićeva supruga i u životu, mezzosopranistica Martina Menegoni. Bludnicu Naomi namijenjenu altu tumačit će solistica Zagrebačke opere, mezzosopranistica Emilia Rukavina, a u ulogama Krčmara, Trgovca i Svinjara čut ćemo izvrsne mlade baritone Benjamina Šurana, Juricu Jurasića Kapuna i Luku Šopara. Ulogu Zabavljača tumačit će tenor Šimun Šopar, a onu Mare, zaručnice Mlađega sina, sopranistica Tia Pikija, još jedna Varaždinka na studiju solo pjevanja Bečkog sveučilišta.
„Posebnu zahvalnost dugujem iznimnim solistima s kojima sam tijekom godina imao čast izvoditi svoja velika oratorijska djela na Varaždinskim baroknim večerima.”, reći će u završnici Igrec uz iskrenu zahvalu svima koji su omogućili rađanje ovog novog opernog djela.
Probe su ovih dana svakodnevne, a uz subotnju praizvedbu, zasad je poznat termin tek jedne reprize, i to u nedjelju, 9. veljače.