Vijesti 24.03.2025
U petak, 21. ožujka 2025., u dvorani Društva hrvatskih književnika u Zagrebu održan je plenum HDS-a pod nazivom „Autori u digitalnom dobu – prilike i izazovi“. Okupljeni su raspravljali o ključnim pitanjima prisutnosti glazbe na digitalnim servisima, izazovima koji proizlaze iz suvremenog digitalnog okruženja te mogućnostima koje se autorima i izvođačima danas nude.
Glavni predavač, Matej Zadro, govorio je o koracima koje autori mogu poduzeti još prije ulaska u sustav obrade autorskih prava. Istaknuo je važnost aktivnog i informiranog pristupa digitalnom tržištu te upozorio kako je nužno da autori posvete pažnju digitalnim alatima, metapodacima i vlastitoj prisutnosti na mrežama.
Miro Tabak je pojasnio kako ZAMP u digitalnom okruženju evidentira i obrađuje glazbena djela. Objasnio je tehnički aspekt praćenja glazbe na servisima te istaknuo važnost prijavljivanja i pravilne identifikacije sadržaja kako bi se on uopće mogao uključiti u daljnju obradu i raspodjelu autorskih naknada. Naglasio je da se brojne prilike gube upravo zbog kašnjenja u prijavi djela, jer u razdoblju kada djelo nije prijavljeno – njegova izvođenja ostaju nezabilježena i financijski nenadoknađena.
U nastavku Plenuma razvila se živa rasprava u kojoj su sudjelovali brojni stručnjaci iz različitih područja glazbene industrije. Zvonimir Dusper Dus, producent i informatičar, istaknuo je važnost bilježenja i praćenja metapodataka od samog početka stvaranja glazbe. Posebno je naglasio kako proces stvaranja treba postati i sadržaj za digitalne kanale, jer današnja publika traži ne samo gotove pjesme, već i uvid u stvaralački proces.
Govoreći o današnjoj glazbenoj sceni, Matej Zadro je naglasio: “Toliko smo se upristojili da smo zaboravili biti zabavni!” Time je podsjetio na važnost kreativnosti i spontanosti u komunikaciji s publikom.
Iz izvođačke perspektive javio se Sandi Cenov, koji je otvorio pitanje objave sadržaja – treba li sadržaj objavljivati na vlastitim kanalima ili prepustiti diskografima. Miro Tabak je odgovorio kako diskografski kanali, odnosno agregatori, zbog veće baze pratitelja nude bolju vidljivost i veću učinkovitost.
Pitanje oglašavanja i troškova otvaranja digitalnog prostora komentirao je Darko Bakić, dok je Matej Zadro pojasnio da cijena klika na digitalnim platformama varira ovisno o sezoni, ciljnoj skupini, tematici i mnogim drugim faktorima.
Iako je broj sudionika bio manji od očekivanog, plenum je ponudio konkretne uvide, praktične savjete i konstruktivne prijedloge za budućnost. Zaključak skupa bio je jasan: autori se trebaju povezivati, dijeliti znanja i koristiti zajedničke alate kako bi se u digitalnom prostoru bolje pozicionirali, zaštitili svoja prava i iskoristili sve mogućnosti koje im suvremena tehnologija pruža.