Aktivnosti članova 29.10.2025
U četvrtak, 30. listopada 2025., u 20:45, u dvorani Pollini u Padovi u organizaciji Glazbenog konzervatorija Bonporti održat će se koncert Orkestra Padove i Veneta pod dirigentskim vodstvom njemačkog dirigenta Michaela Hofstettera, na kojemu će se praizvesti i novo djelo Berislava Šipuša, poetičnog naslova …alla fine del tuo lungo viaggio… (…na kraju tvojeg dugačkog putovanja…).
Riječ je o posebnoj inicijativi konzervatorija u sklopu EU projekta SSIS/Sounding Images-Screening Sounds: Re-imaging Speech (Zvučeće slike – Gledajući zvukovi: re-imaginacija govora), koji uz spomenuti orkestar uključuje talijanski Divertimento Ensemble, belgijski Ensemble21 i švedski Kammarensemblen u ciklusu koncerata usredotočenih na zadanu glazbenu temu: spoj ritmova i infleksije govornoga glasa s instrumentalnom akustičnom glazbom. U sklopu projekta – koji kroz dvije sezone uključuje četiri talijanska konzervatorija i četiri međunarodne akademije, među kojima je i naša Muzička akademija u Zagrebu – praizvode se nova djela šesnaestoro talijanskih i šestoro međunarodnih skladatelja, koji su dobili narudžbe.
Nova skladba Berislava Šipuša, pisana za orkestar i elektroniku, nadahnuta je „stihom pjesme La tua faccia non ha nome (Tvoje lice nema imena) talijanske pjesnikinje Dacie Maraini iz njezine zbirke Se amando troppo (Ako se previše voli)”. Kako kaže autor, odabrao ju je „jer ima dvije strane priče, dva odvojena glasa, jedan negativan, a drugi snažno pozitivan, samouvjeren, čak pomalo i agresivan, pa je taj kontrast polazna točka za glazbeni aspekt.” Šipuš je često u skladbama koristio stihove pjesnika na različitim jezicima, bilo kao dio partiture ili glazbe, bilo kao nadahnuće ili sugestiju onoga što se događa u djelu.
„Ovaj put glas ne koristim ni melodijski ni glazbeno, već kao snimljenu govornu interpretaciju mlade hrvatske glumice Dore Dimić Rakar čije su me boja glasa i prozodija privukle i potaknule da materijal obradim u zagrebačkom studiju kolege Tomislava Olivera, nekoć mojeg studenta na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Tijekom skladbe, govor se transformira do neprepoznatljivosti i tek se na kraju mogu čuti i razumjeti riječi poezije, pri čemu ljudski glas zadržava važnu ulogu u cjelokupnom zvukoliku i postupno se osamostaljuje. Nastojao sam dati ravnopravnu ulogu glasu, elektronički preobraženom u tisuću zvučnih formi, i tradicionalnom izvođačkom tijelu život simfonijskog orkestra. Zahvaljujem narudžbi Glazbenog konzervatorija iz Trenta za ovo iskustvo i nadam se prekrasnoj, znatiželjnoj i snažnoj večeri praizvedbe.”, rekao je skladatelj Berislav Šipuš.
Inozemni su skladatelji u projektu trebali koristiti talijanski jezik, a talijanski skladatelji neki strani jezik, što je najčešće ispao engleski. Isti se koncert, na kojemu su još i dva djela Johannesa Brahmsa (Varijacije na Haydnovu temu i Violinski koncert s Ilyom Gringoltsom kao solistom) ponavlja dan poslije, u petak, 31. listopada, u Rovigu i 12. studenoga u 19 sati u Zagrebu, u dvorani Blagoja Berse na Muzičkoj akademiji, kada će Orkestrom Padove i Veneta dirigirati drugi umjetnik – talijanski maestro Marcello Bufalini.
Šipuš je od mladosti prisutan na talijanskoj glazbenoj sceni, kao dirigent, pijanist i skladatelj; ovoga je ljeta imao autorski koncert u Sieni, a sljedeće godine na narudžbu tamošnje Accademije Chigiane i njezina festivala ima još jednu praizvedbu djela koje upravo piše za prvog kontrabasista Filharmonijskog orkestra milanske Scale, Giuseppea „Pina” Ettorrea, za kontrabas i elektroniku.
Za samo mjesec dana od danas isti će skladatelj doživjeti i praizvedbu svoje nagrađivane Pasije u Poljskoj, bit će to 30. studenoga u Varšavi, na tamošnjem festivalu Eufonie u dvorani Varšavske filharmonije, što ga svakako čini jednim od najizvođenijih hrvatskih skladatelja ozbiljne glazbe u inozemstvu.
povezano
Aktivnosti članova 29.10.2025
Aktivnosti članova 29.10.2025
Aktivnosti članova 28.10.2025