Seletkovićeva nova skladba za klavirski duo
Večeras se u 19 sati u Mađarskom kulturnom centru zvanom „Institut Liszt” na Europskom trgu u samom središtu Zagreba otvara 6. Zagrebački festival klavirskih dua.
Njegove voditeljice, pijanistice Iva Ljubičić Lukić i Kosjenka Turkulin, godinama muziciraju u formi klavirskih dua i predstavljaju postojeći te iniciraju stvaranje novog opusa za dvoje pijanista. „Svejedno je svirate li na dva klavira ili na klaviru četveroručno, klavirski duo je jednostavno tandem dvoje pijanista”, kaže Iva Ljubičić Lukić otkrivši da se u najranijoj mladosti zaljubila u tu vrstu muziciranja i da ju je upravo ona privukla klaviru. „Pijanisti su inače najčešće solisti i uglavnom usamljena vrsta”, nadodat će njezina kolegica Kosjenka Turkulin koja brine da se svakim festivalom obogati postojeća literatura klavirski duo.
Od trećeg festivalskog izdanja uhodana je praksa naručivanja novih djela od eminentnih hrvatskih skladatelja, za što traže posebna sredstva od Ministarstva kulture i medija RH, kako bi bili adekvatno honorirani. Istodobno, nastoje dobiti sredstva i za notna izdanja u nakladi festivala, pa tako na svojem webu već nude Preludij i valcer Frane Paraća, te Dnevnik zlatne ribice Ivana Končića.
Prošle je godine za njih novo djelo pisao akademik Zoran Juranić (Damenbal), koje će zajedno s skladateljevim prethodno napisanima Trima kardiološkim dijagnozama uskoro festival objaviti u izdanju. Na večerašnjem koncertu otvorenja Iva Ljubičić Lukić i Kosjenka Turkulin, između Schubertova Divertissementa À la hongroise i Ligetijevih Pet komada za klavir četveroručno praizvode novo djelo Krešimira Seletkovića, njegove Četiri buduće skice za klavir četveroručno.
Ta četvrta festivalska praizvedba prema riječima interpretkinja donosi „savijanje predodžbe linearnosti stvaralačkog procesa”, pri čemu je teško odrediti trenutak ostvarivanja djela, te granicu između „skice” i „dovršenog opusa”. Ima tu definiranih situacija i aleatorike; skladba počinje ispisanom polifonom temperamentnom klavirskom „galamom”, drugi je dio ritmički eksperiment, treći gomilanja klastera u trilerima, a četvrti potpuno eterična studija klavirskog zvukovlja bez taktova. Skladba će zasigurno odjeknuti među svim ljubiteljima klavirskih dua, a kad joj se iduće godine objavi i partitura, možda stekne poklonike i na međunarodnom planu.
Večerašnji je koncert nazvan, kako i priliči većinskom sadržaju i mjestu održavanja, Na mađarski način, À la hongraise. Naposljetku donosi Brahmsove Mađarske plesove u kojemu će neparni brojevi biti izvedeni u izvornom obliku za dva klavira, a parne će pijanistice svirati uz prateći komorni ansambl Glazbene staze u aranžmanima koje potpisuje jedna od njih (Iva Ljubičić Lukić). U kvartetskoj formaciji ansambla muziciraju violinistica Petromila Jakas, flautistica Eda Rimanić, klarinetist Franjo Stojaković i violončelist Andrija Šimić.
Festival traje do srijede, 25. listopada, i donosi još 3 koncerta uz 1 stručni skup na četiri različite lokacije grada.