Predbijenalska godina je započela!
Toplo proljetno nedjeljno predvečerje, 26. svibnja, u Laubi, kući za ljude i umjetnost donijelo je okupljanje kolega i prijatelja, nekih novih i starih „bijenalaca”. U opuštenom je ozračju publiku događaja najavljenog kao Lansiranje Muzičkog biennala Zagreb dočekao pjenušac, ali i novi vizual na plakatima u izložbenom dijelu dvorane.
U pozadini koncertnog dijela na platnu se isti amorfni predmet nazirao u animaciji, kako nastaje kao kap kroz koju se lomi svjetlost. Voda postaje poluprozirno staklo koje poprima jarke boje i oblik rascvjetale ružičaste babuške.
Bio je to početak „zagrijavanja” za 33. izdanje našeg kultnog festivala suvremene glazbe koji već šest desetljeća svakog drugog (neparnog) proljeća u našoj sredini ruši tabue u glazbi i srodnim umjetnostima te povezuje hrvatsku i svjetsku scenu autora koji na nov i nestandardni način promišljaju glazbeno stvaranje. Predstavljeno je novo vodstvo, radikalno drukčiji vizual od svega što je dosad činio dizajn ovog festivala, kao i tema programske koncepcije preuzete od najposjećenijeg zagrebačkog muzeja: Prekinute veze.
Odmah u nastavku održan je i prvi koncert „bijenalske godine”, kako najavljuju organizatori godinu koja prethodi 33. MBZ-u tijekom koje će ovakve programske najave i pripreme publike postati redovite, kako nas sljedećeg proljeća, između 5. i 12. travnja ne bi „iznenadio” festivalski tjedan krcat cjelodnevnim događanjima.
Godina uoči one biennalske ove je godine dodatno u znaku festivalskog utemeljitelja i dugogodišnjeg umjetničkog voditelja Milka Kelemena kojemu se ispunjava 100. obljetnica rođenja. No, dok je u njegovo vrijeme i većinu bijenalske povijesti činila jedna osoba u umjetničkom vodstvu, Hrvatsko društvo skladatelja je za 33. MBZ 2025. prvi put prihvatilo kandidaturu trojice skladatelja. To su mladi uspješni autori s inozemnim karijerama – Davor Branimir Vincze, Ivan Josip Skender i Tomislav Oliver.
„To su velike novosti za Biennale. Znamo da je MBZ dosad vodio jedan umjetnički voditelj, bila su u jednom trenutku dvojica, ali još nikada trojica. Pitao sam ih jesu li složeni po vertikali ili horizontali, odgovor je ne; oni su svi jednako važni i svi se bave svime, tako da to zvuči vrlo kreativno”, kaže nam u ime organizatora glavni tajnik HDS-a, Antun Tomislav Šaban.
Davor Branimir Vincze nedavno je doktorirao na prestižnom Stanfordu, u skladanju se koristi umjetnom inteligencijom i traženi je autor novih glazbeno-scenskih formi od Los Angelesa do Hong Konga. Trenutačno boravi u Hong Kongu i voli nositi kineske košulje, a svoje je organizacijsko iskustvo „ispekao” na festivalu Novalis.
„33. izdanje MBZ-a ide pod temom Prekinute veze, koju smo ostvarili u neformalnoj suradnji s Muzejom prekinutih veza uz gospođu Olemku Višticu koja je muzej i pokrenula. Od njih smo preuzeli tu temu koja je zagrebački brend, jedan od najposjećenijih muzeja. Proširujemo je iz emotivnog konteksta u raznorazne druge, tako da imamo puno umjetnika koje dovodimo iz zemalja koje inače nemamo prilike vidjeti. Bit će tu ansambl ELISION iz Australije, Hong Kong New Music Ensemble iz Hong Konga, Pink Noise iz Amerike i mnogi drugi s udaljenih lokacija.
Tekst Jane Haluze u cijelosti pročitate na glazba hr.
Foto: Matej Grgić