Europski autori i umjetnici u Bruxellesu od Europskog Parlamenta traže potporu za uspostavu pravednosti na streaming tržištu
Autori i skladatelji iz cijele EU večeras, 23. svibnja 2023., dolaze u Bruxelles na događanje “Meet The Authors“ i traže potporu eurozastupnika u izgradnji pravednijeg digitalnog tržišta. Među njima su i hrvatski autori i predstavnici Hrvatskog društva skladatelja Branimir Mihaljević, Antun Tomislav Šaban i Mladen Tarbuk te predstavnice glumačke udruge AVIP, glumice Ksenija Marinković i Ana Marija Vrdoljak. Ovo događanje je u Europskom parlamentu organizirala krovna europska udruga autora i skladatelja GESAC, koja predstavlja više od milijun europskih autora.
Ovom će prilikom autori i skladatelji sa zastupnicima u Europskom parlamentu podijeliti svoja stajališta i iskustva na tržištu glazbenog i VOD (video on demand) streaminga na kojem se umjetnici nalaze u vrlo nepovoljnom položaju. Zato i traže hitno rješenje pitanja nepovoljnog položaja autora i problema vezanog uz prakse prisilnog otkupa prava i nepoštenih pravila koje im nameću platforme sa sjedištima izvan EU-a i tako zaobilaze propise Unije i načela poštene naknade. Autori će iznijeti i svoja očekivanja od kreatora europskih politika vezano uz dva nadolazeća izvješća Europskog Parlamenta. Riječ je o izvješćima vezanima uz „položaj autora na tržištu glazbenog streaminga” i uz “društveni i profesionalni položaj umjetnika”. Autori će večeras vrlo jasno i argumentirano tražiti izgradnju održivog glazbenog ekosustava i okončanje prisilnih praksi usmjerenih prema autorima i umjetnicima na VOD tržištu.
U povodu događanja Meet The Authors glavni direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec, koji je također u Bruxellesu, je istaknuo: “Značajno rastu tržišta streaminga i VOD-a, imaju sve više pretplatnika i širu lepezu uslužnih modela. Gotovo svi igrači na tom tržištu zadovolji su rastom svojih prihoda, a jedini koji i dalje s tog tržišta imaju nedovoljne prihode su autori, odnosno oni koji stvaraju proizvode koji se na tom tržištu nude. Takav odnos snaga ne može generirati opstanak tržišta i šteti egzistenciji autora i umjetnika. Zato se i europske institucije, ali i institucije zemalja članica, trebaju pozabaviti ovim ozbiljnim problemima koji ugrožavaju autorski rad i kulturnu raznolikost.”
Već duže vremena umjetnička i autorska zajednica EU upozorava na rast ovih tržišta koja i dalje velikoj većini umjetnika, autora i skladatelja donose neprihvatljivo niske prihode (daleko manje nego ostalim igračima na tržištu), unatoč činjenici da su upravo autori vlasnici djela koja se na tom tržištu nude i unatoč sve većem dosegu usluga, broju korisnika i rastu kvalitete ponude. Štoviše, netransparentnost i disfunkcionalnost algoritama i sustava za izradu playlista i preporuka za slušatelje dovode do nevidljivosti repertoara manjih zemalja, štete kulturnoj raznolikosti i dovode do brojnih problema vezanih uz manipulaciju streamom, lažne prakse, lažne izvođače itd. Nedavno smo u objavili i rezultate o stavovima naših autora na tom tržištu.
„Potreba za povećanjem ukupnog kolača prihoda u glazbenom streamingu, uvođenje pravednosti u udjelu prihoda za autore, koji su u srcu stvaranja, i osiguranje transparentnosti algoritama i istaknutosti europskih djela na streaming platformama prioriteti su ako se želi osigurati pošten i održiv europski ekosustav strujanja glazbe. Zajednica europskih autora koju predstavlja GESAC ujedinjena je oko tih ciljeva i vjeruje da će njihovi izabrani predstavnici u Europskom parlamentu nastaviti s nepokolebljivom podrškom davanjem konkretnih prijedloga na razini politike EU-a”, istaknula je prije početka događanja generalna direktorica GESAC-a Véronique Desbrosses.